tirsdag den 19. juli 2016

Vil vi virkelig opbygge robusthed mod hinanden?

Der er en ting jeg har tænkt rigtig meget på i løbet af min tid som jobsøger. Her er jeg ofte stødt på "robusthed" som kvalifikationskrav til stillinger. Det undrer mig, for jeg ser ikke følsomhed og sårbarhed som negative egenskaber. At være følsom hænger sammen med evnen til empati, forståelse og nærværende kommunikation, der, for mig at se, er vigtig, hvad end du arbejder som omsorgsperson, skal kommunikere med kunder eller noget helt tredje. Når man har med mennesker at gøre er det vigtigt at forstå disse mennesker og møde dem hvor de er. Robusthed handler, så vidt jeg forstår det, om at opbygge en form for skjold, der gør det nemmere for dig at have med mennesker at gøre, uden at lade dig påvirke af dem. Men hvorfor er det så farligt at lade sig påvirke? Hvis man har med sårbare mennesker at gøre og det påvirker dig følelsesmæssigt, gør det, for mig at se, dig bedre til at forstå disse mennesker.. det vil sige gøre dit arbejde bedre. Når man bliver vred, ked af det - altså påvirket følelsesmæssigt - kan det bruges til refleksion, der kan føre til udvikling og forbedret praksis. Hvorfor er vi så bange for at være menneskelige? Er det ikke netop menneskelighed, der er efterspurgt, når der tales om fx. mangel på varme hænder?

Fortæl mig gerne i en kommentar, hvad du forstår ved robusthed og hvad du mener om betoningen af dette ord i ansættelsesprocesser. Jeg vil så gerne høre, hvad I mener :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar