tirsdag den 11. oktober 2016

I BRING GIFTS!

I løbet af den første uge på mit nye arbejde blev jeg gjort opmærksom på traditionen omkring indkitning. Traditionen stammer fra arbejdslivet til søs, hvor der ofte var udskiftning i mandskabet. Når en ny kollega startede på skibet, skulle han sørge for indkitning, der oftest bestod af en ordentlig flok bajere. Da min arbejdsplads er en søfartsuddannelse, eller det er der faktisk delte meninger om, men traditionelt set er det, var det selvfølgelig på sin plads at jeg bragte indkitning, for at blive en socialt accepteret del af kollegastaben. Da øl mandag formiddag ikke er velanset på en arbejdsplads, bestod indkitningen for mit vedkommende af kanelstang. Tonsvis af kanelstang! Og det faldt i god jord.

Sømandsverdenen er ikke det eneste sted, hvor man bruger gaver til at skabe og vedligeholde relationer. Det er et gammelt fænomen, som bruges inden for utallige traditioner. Det er faktisk et af de fænomener antropologer har haft i deres søgelys meeeget længe. Hvis vi skal blive indenfor en dansk kontekst kan vi bare se på julegavegivningen, der efterhånden er blevet et større, strategisk spil. Man forsøger at regne ud hvor stor/lille en gave den anden person giver, så den gave man selv giver retur er socialt acceptabel. Det vigtigste princip i gavegivning er nemlig reciprocitetsprincippet. Marcel Mauss (Sociologen, der skrev "The Gift") knew it and we know it!




Gaver bruges overalt i verdenen til at sørge for fred og skabe venskabsbånd. Tænk over gestusser og gaver som relationsopbyggende. Firmagaver. Værtindegaver. Julegaver. Det er alt sammen med til enten at etablere eller vedligeholde en relation. Nogle gange selvfølgelig mere vellykket end andre. For gavegivningen kan også give bagslag. Jeg elsker afsnittet i Parks and Recreation hvor to venskabsbyer udveksler gaver. Den amerikanske by giver en sæk fuld af gummisutter, der ikke falder i god jord hos deres venskabsby, der har givet en fornem pistol i venskabsgave. Så det er ikke helt lige meget hvilken gave man giver. Igen, skal man tænke reciprocitet ind i gavegivningen. 

Nyd alle de gaver I både kommer til at give og modtage det næste stykke tid. Snart starter, hvad der efterhånden, her i Danmark, er kendt som julegaveræset. Måske er det tiden at tænke på hvad gaver i virkeligheden handler om, nemlig relationer :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar