fredag den 5. august 2016

"Make America Great Again" - Om Trumps nationalistiske retorik

Jeg har udfordret mig selv, ved at lade én af mine følgere vælge emnet for dette blogindlæg. Emnet faldt på det amerikanske præsidentvalg. Det jeg især finder interessant ved dette emne, er Donald Trumps succes. Han ser ud til at vinde frem på nationalistisk retorik og fremmedhad.

Jeg synes spørgsmålet om, hvorfor nationalistiske tendenser opstår, er interessant. Mit fokus i dette blogindlæg vil være at forklare nationalisme som et socialt fænomen, der er koblet sammen med en fantasi om nationen. Dette vil jeg gøre, inspireret af Donald Trumps succes. 


En virkelig interessant tilgang til denne problemstilling er den stedteoretiske tilgang, hvor man undersøger sammenhænge mellem sted og betydning. F.eks. afhænger hvad der opfattes som urent af dets placering. Hvis noget er på det forkerte sted, kan det genere os udelukkende fordi det er der, hvor vi mener det ikke bør være. 


Mange nationalister lægger i deres retorik vægt på stedets betydning. "Det er vores land", hvor landet som et fysisk sted betones. Det er det samme, der er på spil, når Donald Trump taler om at bygge en mur mod Mexico. Muren bliver det, der rent fysisk adskiller to steder fra hinanden, så de ikke blandes. 


Stedteoretikeren Tim Cresswell har talt om hvordan man kan opfatte det "fremmede", som noget, der kommer og ødelægger ordenen eller renheden. Det er det samme, der er på spil i Trumps retorik, hvor han med sloganet "Make America Great Again" siger at, der er noget, der ødelægger USA. I Trumps retorik er det det fremmede, der ødelægger USA, hvorfor det skal holdes ude. Stedteori kan på den måde hjælpe os med at forklare, og måske endda prøve at forstå, nationalisters tankegang og bevæggrund. 



Der er også andre spændende teoretiske vinkler, som f.eks. sociologen Slavoj Zizeks fortolkning af psykoanalysen, der kan hjælpe med at analysere nationalisme. Her ses nydelse som noget, der er potentielt truet af andre. Frygten for at få stjålet sin nydelse kan her forklare nationalisme som socialt fænomen, hvor det fremmede udlægges som en trussel for nationen. Det kan være frygten for at få stjålet sin materielle rigdom, kultur eller andet. 


Det er et emne, der interesserer mig ufatteligt meget, måske fordi det er så langt fra den opfattelse jeg selv har af verdenen. Jeg ville kunne skrive side op og side ned om det, men dette bliver alt for mig på det område, i hvert fald for denne omgang :-)


Til de, der er blevet nysgerrige, kan jeg anbefale følgende tekster:
Tim Cresswell: In Place/Out of Place: Geography, Ideology and Transgression, Minneapolis: University of Minnesota Press 1996

Slavoj Žižek: “Enjoy Your Nation as Yourself?” I Tarrying with the Negative, Durham: Duke University Press 1993

Ingen kommentarer:

Send en kommentar