mandag den 1. august 2016

Hvordan Anthropofil blev til..

Jeg oprettede Anthropofil for 6 mdr. siden. Før det, havde jeg aldrig drømt om at jeg skulle have en blog. Jeg læser rigtig mange blogs. Madblogs, modeblogs.. Og så sidste vinter, begyndte jeg at læse marketingblogs, fordi jeg kom i praktik på et reklamebureau.

Pludselig fik jeg så en idé om at vi selvfølgelig skulle lave en blogkampagne om kvindelige iværksættere. Det blev så første gang jeg skrev et blogindlæg. Jeg havde virkelig en idé om at det skulle være TOTALT fagligt velfunderet, så jeg bestilte to bæreposer fyldt med bøger hjem fra biblioteket for at komme i gang. Det skal ses i konteksten af at jeg havde afleveret speciale få måneder forinden og stadig troede at man ikke kunne skrive noget uden at have mindst 50 kilder.

Okay, nu overdriver jeg lidt. Men jeg stod vitterligt der med hænderne fulde af bøger og blev nødt til at få min veninde til at hjælpe mig med at bære dem da de skulle afleveres igen. På vej på biblioteket siger hun så til mig "Hvorfor starter du egentlig ikke din egen blog?" - og så tilføjer hun oven i købet "Du har sådan en god stemme".

Og her mente hun ikke mit toneleje, når jeg taler, men min måde at formulere svære emner på. Det synes jeg nu ikke helt jeg er enig i, men det lød da faktisk meget spændende. På daværende tidspunkt var min praktik ved at være slut. Jeg var arbejdsløs og manglede virkelig noget at lave, noget der gav mening for mig rent fagligt.

Så Anthropofil blev et medie, hvorigennem jeg kunne holde fast i min faglighed. Og nørde. Virkelig nørde!

Og så skete det, MEGET kort tid efter at Anthropofil var oprettet, fik jeg faktisk et job. Så der bliver ikke skrevet på bloggen så ofte som intentionen var i starten. Men jeg skriver når min motivation er der, og jeg gør det fordi jeg kan lide det.

Derfor bliver det aldrig en kommerciel blog. Helvede fryser til is, før I ser reklamebannere i toppen af min blog. Det er helt enkelt fordi bloggen handler om kærligheden til min faglighed. Det handler om at nørde mennesker.

Det er ikke nogen hardcore akademisk blog. Den handler om nysgerrigheden ved hverdagslivet og menneskers sameksistens. Det er noget, der kommer ALLE ved.

Og I virkeligheden kan antropologi handle om næsten alt, fordi det sociale og kulturelle er sådan en stor del af menneskelige liv. Det er ikke noget jeg finder på. Jeg har engang læst en antropologisk analyse af det sociale liv omkring en sodavandsautomat.

Det korte af det lange.. Min blog er et forsøg på at brede nysgerrigheden for det menneskelige sociale og kulturelle liv ud. Jeg vil være med til at udbrede kendskabet til hvad antropologien kan og hvorfor den vedkommer os alle. Det er noget jeg gør med mit arbejde, men også, med min blog, gør i fritiden. Jeg synes det er så vigtigt at flere mennesker får øjnene op for hvad antropologiske analyser kan bidrage med, for at forstå vores alle sammens sociale liv, handlinger og sammenstød lidt bedre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar